Snoepwinkel @CLCArnhem

Wat ? Deze titel gebruik je alleen om de aandacht te trekken ?
Nou; daar is dan ook alle reden voor!

Het CLC-Arnhem (Community Learning Centre) mag met recht een pareltje worden genoemd in het Nederlandse onderwijsland.
Deze middag waren we met het Brabantse samenwerkingsverband BICPO te gast bij Gerwin Boevink, bestuursconsulent SKPCPO DELTA.
We werden ontvangen op de HAN in Arnhem in een ruimte die mij nog het meest deed denken aan de Verdieping van Kennisnet.


We kregen te zien waar de samenwerking van een aantal partijen -3 schoolbesturen, de HAN (incl lectoraat Leren met ICT) , de gemeente Arnhem en Kennisnet- in 10 jaar tijd toe kan leiden.

Het CLC bestaat uit 3 ruimtes:
-de Ontdekruimte (nieuwe toepassingen uitproberen)
-de Horizonruimte; onderzoeksruimte (experimenteren met Ipads, camera’s etc)
-de Praktijkruimte (soort cursuslokaal; alle basissoftware die de scholen gebruiken is hier beschikbaar)

Hier een korte impressie van de Horizonruimte:

Het resultaat is verbluffend (zelfs als het niet in gebruik is)
Wat kan er toch veel wanneer verschillende partijen de handen ineen slaan.
Wat we te zien krijgen is niet zomaar een trainingscentrum maar een echt inspiratiecentrum.
Het CLC is met eigen geld ontwikkeld (“het bestuur voelt zich dan nog meer eigenaar”)
Het pad ernaartoe was lang (“af en moet je een dikke olifantenhuid hebben”), maar het resultaat mag er zijn !

Sinds november 2011 is het CLC in gebruik.
Inmiddels wordt het door alle betrokken partijen gebruikt ingezet voor innovatie, scholing en onderzoek.

Enkele voordelen voor de basisscholen:
-Scholen gaan zelf op onderzoek naar wat werkt (“een bezoek mag geen karakter krijgen van een schoolreisje”)
-Samenwerking met de HAN leidt tot betere aansluiting van onderzoek naar praktijk (opleiding toekomstige leraren!)
-Het is dan ook geen automatisme meer om bij scholing onderwijsbegeleidingsdiensten in te schakelen.
Eerst wordt bekeken: wat kunnen we ZELF op het gebied van onze schoolontwikkeling?
Als die kennis er echt niet is worden externe partijen pas ingeschakeld (bijv. de onderwijsbegeleidingsdienst)
Op dit vlak worden dus aardig wat kosten uitgespaard.

Namens de 3 meewerkende schoolbesturen beschikt men al jaren over een aantal ICT-ambassadeurs CLC’s.
Zij gaan langs de scholen met vragen als:
-Waar zijn jullie mee bezig ? -aansluiten bij het onderwijs van de school-
-Welke kant willen jullie op ?
-Wat kunnen wij en het CLC voor jullie betekenen ?
Het moge duidelijk zijn dat directeuren van scholen hier een belangrijke rol in spelen:
Kern van hun opdracht: samen met de collega’s zorg dragen voor onderwijs dat past bij de kinderen van deze tijd
(“Hoe ziet men de stip op de horizon 5 jaar later ? Waar wil de school naartoe ? Lukt het de directie om het pad ernaartoe te bewaken?”)

Elk traject start dus bij de vraag van de school !
Al werkende heeft men ontdekt dat scholen vaak overlappende vragen hebben
Thema’s die men inmiddels zoal aanbiedt liggen vaak op het vlak van:
-meerbegaafdheid
-taalstimulering van het jonge kind en
-rekenen voor laagpresteerders

Dat het onderwijs met zijn tijd mee moet gaan wordt door dit filmpje nog eens duidelijk onderstreept:

Aan het slot geeft Gerwin ons nog enkele bedenkingen mee:
De huidige bekostiging dwingt ons om echte keuzes te maken.
Die stip op de horizon kunnen we alleen bereiken met personeel en materiaal dat daarbij kan en wil aansluiten.
Dat kan op sommige scholen nog wel eens consequenties hebben.

(hierboven een voorbeeld van materialen die gebruikt worden in het CLC en ook uitleenbaar zijn voor de scholen)

Verder is er deze middag alleen maar heel veel lof voor al die Nederlandse collega’s voor de klas die dag in dag uit voor topprestaties zorgen.
Van leerkrachten wordt in deze tijd wel erg veel gevraagd (leerlingen, ouders, bestuur, inspectie)
Of worden ze misschien al heel erg lang overvraagd ?

Juist daarom moeten we hen ondanks alles toch proberen uit te dagen en blijven inspireren (Gemak Genot Gewin)
Ook leerkrachten zullen het plezier in het lesgeven moeten blijven behouden; in het belang van henzelf en van onze leerlingen.
In deze Arnhemse snoepwinkel biedt dat enorme mogelijkheden.

Klik hier om naar de website van het CLCArnhem te gaan

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s