Ipads in de klas: “Just do it”

“ICT op de Willibrord is een belangrijk punt, dat wij graag verder gaan ontwikkelen”
( via website http://www.willibrord-school.nl/school )

Gisteren was er een bijeenkomst van #o4NT
Hun doelstelling: het organiseren van onderwijs voor een nieuwe tijd
Een mooi initiatief.
Nog mooier: wat gebeurt er op dit moment al in de praktijk ?
Samen met 2 collega’s van Markant onderwijs ging ik op (I)pad naar de Willibrordschool in Heiloo.
Daar werden we gastvrij ontvangen door ict-er Wytze Niezen en directeur Karel Wolf.
Men heeft hier sinds een paar maanden al ervaringen met Ipads in het onderwijs

Hoe heeft men de techniek geregeld ?

Meteen maar met de deur in huis vallen: de Ipads doen het gewoon altijd.
Aanvankelijk is men gestart in een traject waarbij ook de Samsung Galaxy Tab en enkele netbooks werden uitgeprobeerd.
Qua gebruiksgemak is er een duidelijke voorkeur ontstaan voor de Ipad.
Men beschikt nu over 15 Ipads.
Er wordt weliswaar geen aparte beheertool gebruikt, maar men vond toch een manier om de apps eenvoudig te verspreiden over alle Ipads.
Voor het delen/werken met bestanden gebruikt men Dropbox en Evernote
Annoteren kan eenvoudig met Typeonpdf
Splashtop is een prima app waarmee je het digibord kunt overnemen via wifi !!
Dit werkt uitstekend.
De meeste methodegebonden software (en ook Ambrasoft) draait niet op een Ipad
Op school wordt bij taal de software van “spelling in beeld” nog wel gebruikt. Er wordt ook nog steeds gebruik gemaakt van vaste pc’s en netbooks.

In de klas naast de teamkamer horen we de leerlingen de musicalteksten zingen van het digibord;
Het bord wordt via de pauzeknop op de Ipad even op pauze gezet.
De klas reageert meteen ………………..)

Belangrijkste tip: zorg voor een goed draadloos netwerk !
(is geregeld via QLICT/ E-works)
Ga daar geen euro op bezuinigingen en zorg dat het meteen in heel de school goed werkt.
Bezuinigen kun je beter op bijv. de Ipad-hoezen.
Deze zijn goedkoper wanneer je deze via een Chinese site besteld.

Wat gebeurde er met het onderwijs ?

Wytze:
“Onderwijs met ipads is zo veel rijker.
Voorheen werkte ik vanuit de methode.
Vanaf dag 1 veranderde mijn onderwijs.
We hadden vantevoren doelen in een plan beschreven, maar sommige doelen waren na 1 dag al bereikt……………..
Het methodeboek gebruik ik alleen nog maar om te kijken naar het doel van de les.
Vervolgens ga ik op een creatieve manier aan de slag.
Weten onderwijscollega’s wel wat apps als AH boodschappentas, Folderz, Ikea etc voor prachtig reken- en taalmateriaal bevatten.
Die bedrijven zouden meteen de onderwijsprijs van het jaar moeten ontvangen”

Wytze geeft een mooi voorbeeld hoe hij is omgegaan met een rekenles met records (Olympische Spelen)
Geen fictieve voorbeelden uit het boek maar realistische voorbeelden uit de praktijk
De inzet van Ipad vraagt duidelijk om T-pack

Om voorkennis op te halen worden in het onderwijs nog wel eens coöperatieve werkvormen ingezet
De Ipad is echter dan veel handiger dan bv placemat; er is veel meer interactie ; en alles is meteen digitaal beschikbaar
(koppeling met directe instructiemodel)

Wytze en Karel maken ons duidelijk dat we in Nederland qua ontwikkeling nog maar aan het begin staan.

Na een studiedag (olv Jeroen Rougoor van QLICT) hebben de andere collega’s ook kennis kunnen maken met de mogelijkheden.
Ook zij hebben nu de eerste stappen gezet.
Ervaringen worden binnenkort tijdens een nieuwe studiedag opnieuw met elkaar gedeeld.
Het is misschien een open deur, maar elke school die hiermee aan de slag wil gaan heeft aanjagers/ bewakers nodig !
Regelmatige scholing is een heel belangrijk aspect: “maak het niet vrijblijvend!”

De toekomst ?

Regelmatig bellen uitgeverijen op; die wachten af voor welk platform men materiaal moet gaan ontwikkelen.
Dromen zijn vaak bedrog, maar hier denkt men af en toe toch al aan het moment dat ieder kind zijn eigen ipad zal hebben.
(ps: “Wat zou het mooi zijn wanneer papa of mama de Ipad1 inruilt voor een nieuwe Ipad en de oude aan school zou schenken ………….”)

Als de bel gaat zijn er kinderen die nog steeds verder willen werken
Met de juiste ondersteuning van de leerkracht lijkt de Ipad wel een tovermiddel (geldt dat eigenlijk niet voor elk middel ?)

Bij het afscheid krijgen we nog een laatste tip:
“Ipads? Just do it”

Advertenties

2 thoughts on “Ipads in de klas: “Just do it”

  1. Wij hebben inmiddels ook twee Ipads op school. Maar we moeten nog veel leren over het gebruik van Ipads in het onderwijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s