Inzet Ipads binnen wereldorientatie : obs de Klimroos

De Klimroos is een een openbare basisschool in de wijk Leidsche Rijn in Utrecht. De school onderscheidt zich vooral dmv veel aandacht voor talentontwikkeling, uitdagend onderwijs en een doorlopend aanbod van 8.20 uur tot 18.00 uur zie ook de site van de Klimroos

We worden hartelijk ontvangen door directeur Marco Brinkhuis, Juffrouw Anita en juffrouw Claire

Wat was de aanleiding om met Ipads aan de slag te gaan ?

Vorig jaar deed een Lio-stagiair een onderzoek: hoe digitaal zijn de zaakvakken ?
Een methode voor wereldorientatie vervangen nu betekent normaal gesproken dat je tot 2020 met boeken en werkschriften gaat werken…………….
Dit was geen vooruitzicht dat de school aansprak.

Waarom werd de keuze gemaakt voor wereldorientatie icm Ipads ?

Wanneer je met Ipads aan de slag gaat past daar een onderzoekende houding in.
Wat werkt wel en niet?
Gezien de nadruk op dit moment voor opbrengstgericht werken heeft men besloten om niet voor taal en/ of rekenen te kiezen. Daar zijn sowieso nog weinig passende apps voor en bovendien vindt men een methode als de Rekentuin nog niet geheel kerndoeldekkend.
Op school maakte men gebruik van de methode Topondernemers. Men liep er tegenaan dat deze methode nog weinig gedigitaliseerd is.
Bovendien gaat er veel tijd in zitten om het allemaal kerndoeldekkend te maken.

Hoe ging men van start ?

Om het werken met Ipads goed aan te laten sluiten bij de kerndoelen kwam men al snel uit bij Maandtaak.nl : Voor €50 per jaar per groep kun je met je hele groep op 3 niveaus voor alle wereldorientatie-vakken aan de slag (ook techniek en levensbeschouwing, maar deze onderdelen worden op de Klimroos niet gebruikt) Op dit moment werken 4 goeden met maandtaak.
Maandtaak biedt voor elke maand op 3 niveaus aanbod. De bovenbouwgroepen die ermee aan de slag zijn gegaan zijn erg enthousiast. Wel is de school op zoek naar nog meer vernieuwende manieren van verwerking/ presenteren bij de onderzochte leerstof.
Tip: maandtaak uitproberen ? De maand september staat altijd open om gratis uit te proberen.

Hoe heeft men de techniek geregeld ?

In eerste instantie heeft men een paar Android-tablets uitgeprobeerd; Dat werkte niet altijd even handig en de accu was bovendien snel leeg. De keuze voor Ipads was dan ook snel gemaakt.
Ipads werken altijd en hier wordt het als een voordeel gezien dat er verder niks aan de instellingen veranderd kan worden (het gaat tenslotte om de inhoud)

Op dit moment maakt men in de bovenbouw gebruik van 2 accespoints. Dat is wel een punt van aandacht wil men daar met alle 20 Ipads tegelijk op inloggen.
Alle Ipads worden nu de gehele week gebruikt (er is een rooster)
Er worden echter nog nauwelijks apps ingezet. Met de browser en de app quick-office komt men een heel eind.
Overigens is men ook qua beheer/ installatie van apps nog zoekende hoe men dit het beste kan organiseren.

Wat zijn de ervaringen op dit moment met de Ipads?

De leerkrachten zijn allemaal erg enthousiast over het gebruik.
Dat komt zeker ook doordat leerkrachten de Ipads ’s avonds en in het weekend mee naar huis mogen nemen. Programma’s erop plaatsen mag met een eigen Itunes-account; mits men beseft dat de apps op de Ipads weer kunnen worden verwijderd wanneer de school dat eist.

Heeft men vantevoren een plan gemaakt?

Zeker!
Men heeft hierbij niet de Ipad maar het onderwijs in de zaakvakken als uitgangspunt genomen.
Het plan kreeg de naam LOS mee (Leren door Onderzoek en Samenwerken)

Meer lezen over dit plan ? Klik hier

Filmpje van de school en het werken met LOS bekijken ? Klik hier

Met dank aan obs de Klimroos voor het delen van hun ervaringen

ps: de koffie op deze school is een aanrader !!!

Advertenties

One thought on “Inzet Ipads binnen wereldorientatie : obs de Klimroos

  1. Wat fijn om te lezen en zien (complimenten voor het filmpje ) dat er scholen zijn die verder kijken dan de naderende zomervakantie. Zelf heb ik als LIO een manier van werken ontwikkeld voor wereldoriëntatie met taal geïntegreerd om kinderen op onderzoekende en ondernemende wijze te leren leren. (geen methode) . Inmiddels is het product gecertificeerd door het SBO en een succes. Ik verzorg workshops, trainingen, enzovoorts. De Ipad is een prachtig middel om deze generatie te te boeien, stimuleren en activeren. Een lesboek is al verouderd voordat het uit de verpakking is. Het wereldwijde net staat gratis tot onze beschikking.
    Groet van Astrid Timmermans http://www.leskracht.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s