Voor de klas staan = topsport !

De afgelopen weken was er terecht veel bewondering voor Epke Zonderland.
Hij combineerde tijdens zijn oefening op de Olympische spelen de Cassina, de Kovacs en de Kolman, drie vluchtelementen met allerlei draaiingen.
Verbazing alom in de hele wereld. Dit werd tot voor kort voor onmogelijk gehouden !

Gisteren stond ik voor het eerst sinds 4 jaar weer voor een groep kinderen van 7 jaar die ik dit schooljaar elke vrijdag mag begeleiden.
Mensen, mensen. Zo’n dag voor de klas is toch echt topsport van de bovenste plank !
Je moet allerlei vluchtelementen achter elkaar zien te maken. Loslaten is geen optie.
De afgelopen jaren ondersteunde ik vele (BAS-)scholen in hun ontwikkeling richting adaptief onderwijs.
Ik denk dus onderhand wel te weten waar ik allemaal op zo’n dag op moet letten, maar o o o wat viel dat tegen !

Wat er zoal “fout” ging?
-Geen tijd gemaakt na elke les om te kijken of het doel wel was bereikt (Tsja)
-5 minuten te laat buiten  bij de surveillance
-geplande leesinstructie van 2 leerlingen: niet aan toegekomen
-stoplicht voor uitgestelde aandacht? vergeten…………….
-vergat ook in de middag een leerling mee naar de gym te nemen en -u mag hier ook stoppen met lezen- :
-kinderen mochten op de computer als ze klaar waren met hun werk (ik weet het; nu val ik echt door de mand)

Ging er dan helemaal niks goed?
Jawel; zo’n eerste dag (ik ben er maar 1x in de week) ben je vooral bezig om contact te maken met de leerlingen en veel aandacht te hebben voor het groepsproces en de afspraken in de klas.
Dat is goed gelukt denk ik.
Kinderen hebben ook veel behoefte om jou meteen al van alles toe te vertrouwen (“Ik heb last van mijn rug; maar alleen als ik op mijn kop ga staan”)
Zo’n eerste dag is het alleen maar goed als je ze leert kennen.
Het dagprogramma met alle zaken waar ik aan moest denken gaf me houvast.
Het lukt na al die jaren ook veel beter om vanuit het lesdoel te werken en daarbij de methode steeds meer los te gaan laten (met dank aan Wytze Niezen)

Voorbeeld:
Dit keer moesten de kinderen leren wat een meter is.
Het onmogelijke werkblad van de methode van WIG waarbij alleen maar discussie ontstaat of het nou langer of korter is dan een meter heb ik maar gelaten voor wat het was.
Heerlijk om dan met de kinderen naar buiten te gaan en hen zelf te laten ervaren wat een meter is !
(“loop eens 14 meter die kant op; hoe weten we nu wie er het dichtste bij zit ?”) Heerlijk om zo vanuit de leerdoelen te werken.
Overigens: als je dan toch voor een methode als Wereld in Getallen kiest: de digibordsoftware ondersteunt je fantastisch (tools, filmpje, werkblad, antwoorden ! )

Nog meer ICT?
Mwah; Vooral gebruikt om me voor te stellen aan het begin van de ochtend met dit filmpje op het digibord

Grappig dat alle leerlingen steeds naar mij zaten te kijken: wie is die vreemde man op het digibord.
Ook de interactieve powerpoint bij het visuele dictee a la Linda Humme gaf meteen een hoop concentratie
Stemkastjes, krachtige digibordinstructie; inzet Ipads : het wordt een mooi jaartje !
Heb dit keer nog niet alle vluchtelementen kunnen gebruiken, maar weet zeker dat Epke binnenkort heel trots op me zal zijn.

ps: ook de Okki-en Taptoe-folder ben ik niet vergeten mee te geven…………..

2 thoughts on “Voor de klas staan = topsport !

  1. Een geweldig verhaal dat mij regelmatig een glimlach van herkenning bezorgde! Mijn conclusie na het lezen: de kinderen zijn niks tekort gekomen. Sterker nog: ze zullen je nooit meer vergeten. Want ze mochten “voelen” en “ervaren”. Op naar dag 2!

  2. Compliment Henk voor het leuke filmpje. Mooi op deze manier te starten. Goed dat je met je enkels in de klei blijft staan. En ja bij zo’n meester wordt het zeker een geweldig jaar. Succes!

Geef een reactie

