Social Media Summerschool

Deze week samen met collega @JeroenRougoor namens QLICT deelgenomen aan 3 bijeenkomsten over de inzet van Social Media.
De bijeenkomsten werden georganiseerd op de bovenste verdieping van de prachtige centrale bibliotheek in Amsterdam. Daar waren mensen uit het onderwijs en het bibliotheekwezen bij elkaar gekomen om elkaar te inspireren onder de deskundige leiding van @LiesbethHop en @BamberDelver (beetje jaloers ben ik wel; wat hebben zij wel dat ik niet heb ………..)
Zal maar meteen met de deur in huis vallen: de opleiding/ 3-daagse krijgt van mij een dikke 8 (#slijmbal)
Dit soort bijeenkomsten zijn voor mij vooral zinvol wanneer er een goede mix ontstaat tussen het uitwisselen/overdragen van kennis met daarbij een hoop interactie.

Zal jullie niet vermoeien met alle theorie, maar een aantal zaken zijn me zeker bij gebleven

Mocht je van mening zijn dat social media een voorbijgaand verschijnsel is ?
Klik dan hier En dan wens ik je nog een hele fijne dag

Je bent er nog steeds ?
Dan wil ik jullie graag wat vertellen over de volgende items die tijdens deze Summerschool langs zijn gekomen:

@Wat verstaan we onder sociaal media ?
@Wat is het verschil tussen identiteit en imago ?
@Wat is op dit moment namens mijn organisatie/ school zichtbaar via sociaal media (onze externe communicatie)?
@Social media in de praktijk/ op school/ in de klas ?
   Waar begin je precies ?

@Wat verstaan we onder sociaal media ?
Wikipedia zegt: “een verzamelbegrip voor online platformen (ook wel “tools” genoemd) waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie , de inhoud verzorgen”
Al die tools zou je in een aantal categorieën kunnen verdelen:

Opvallend is dat sociale media vaak worden geassocieerd met de tools in het vak rechtsboven: sociale netwerken waarbij communicatie centraal staat (Facebook, Twitter)
Dat sociaal media meer is is hierboven goed zichtbaar.
Met name het vierde kwadrant linksboven #gaming wordt niet altijd in een woord genoemd met social media; terwijl het wel degelijk een belangrijk onderdeel vormt van sociaal media. Sociale media zijn dus niet hetzelfde als sociale netwerken ……………..

@Wat is het verschil tussen identiteit en imago ?
Als school wil je graag je identiteit uitdragen; Je kunt bijv je visie/ je beleid via je eigen site/ folders heel mooi formuleren. Daar heb je vat op !
Imago is iets anders ; heb je minder in de hand. Sociale media kunnen een grote invloed hebben op je imago.
Dat instellingen/ medewerkers dit nog wel eens onderschatten kan het beste worden uitgelegd aan de hand van het stripperincident en de leraar die in een volle klas een pornosite bekeek

Dat dit alles je eigen imago geen goed doen moge duidelijk zijn.
Dit betekent niet alleen dat je als organisatie preventief kunt nadenken over hoe je met gezond verstand veel kunt voorkomen.
Daarnaast is het goed te bedenken hoe je reactie in dit soort situaties zal zijn (ouders, eigen personeel, pers etc)

@Wat is op dit moment namens mijn organisatie/ school zichtbaar via sociaal media (onze externe communicatie)?
Als we beseffen dat sociaal media steeds belangrijker worden zullen we ook met elkaar moeten nadenken over een aantal aspecten.
We krijgen al een aardig beeld door eens te zien wat je van je eigen organisatie/ school tegenkomt op Facebook, Twitter en Youtube

Vragen die je met elkaar zou kunnen stellen:
-Social media nu: wat ligt er nu aan beleid op het gebied van sociaal media ?
-Wat is onze doelgroep ?Op wie richten we ons?
-Van welke sociale media willen we actief gebruik gaan maken ?
-Wie is verantwoordelijk voor uitgaande berichten/content en hoe doen we dat ?
(in geval van facebook/ twitter…………hoe handelen met retweeten en liken ?)
-wie doet daarbij wat ? Wie is verantwoordelijk voor wat ?
-planning
-budget/ middelen
-Wanneer gaan we evalueren of we goed bezig zijn ? Hoe doen we dat ? Dmv vragenlijsten ? gesprekken met ?????
-Idee webcareteam waarbij je continu monitort wat er via social media over jouw bedrijf wordt gezegd en indien noodzakelijk reageert.
Bekijk eens dit voorbeeld van KLM/ Menzis en bedenk meteen of dit ook binnen jouw organisatie al denkbaar zou zijn:

@Social media in de praktijk/ op school/ in de klas ?
    Waar begin je precies ?

Je kunt je afvragen of het antwoord op deze vraag anders is dan het antwoord op de vraag:
Waar begin je met digiborden/ Ipads etc. in de klas ?
Eerst zal voor iedereen de meerwaarde duidelijk moeten zijn.
Wat willen we bereiken met de inzet van social media ?
Een kartrekker die de boel binnen de school/eigen organisatie op sleeptouw neemt kan dan van grote meerwaarde zijn
Hebben jullie zo iemand ?
Ja?: geweldig; je boft !
Nee? Zou jij die kartrekker kunnen zijn ?
Hopelijk lukt het je om collega’s te mobiliseren.
De “wisdom of the crowd” kan uit duizenden mensen bestaan, maar ook uit 2
Bekijk samen wat er mogelijk is en deel je resultaten (hoe klein ook) met je collega’s
Erg benieuwd of door het werken met social media jouw werkplezier; het werkplezier van jullie klanten/leerlingen (maar zeker ook jullie imago) een flinke boost krijgt !!!
Reacties zijn altijd welkom !

Meer info over een goede start met social media vind je ook
A.in dit prima artikel van Marcel Kesselring:
B.www.boektweepuntnul.nl
C.via het nieuwe boek “Sociale Media op de basisschool” hier gratis te downloaden en $$$ te bestellen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s