Controle of vertrouwen ……..

Afbeelding
Politiek, bestuur/management en directies zijn vaak op zoek naar middelen om vat te blijven houden op het geheel.
De leraar vraagt alleen om vertrouwen (even zwart-wit gesteld)
De kinderen hebben als 4-jarige nog geen inspraak.

En waar kiest de ouder van deze tijd dan voor ?
De ouder die nadenkt bij welke school hij of zij zijn/haar kind zal gaan aanmelden ?

Voorbeeld 1:
2009
Een paar jaar geleden leidde mijn toenmalige directeur van de basisschool waar ik werk nieuwe ouders rond.
Een aantal van mijn leerlingen (groep 6) lag in tweetallen op de buik op het podium in de hal.
Ze waren erg enthousiast met een opdracht bezig die ze van mij hadden gekregen
De taakgerichtheid was zichtbaar groot. Ik kan daar zelf ook erg van genieten.
Aan het einde van de dag kwam de directeur bij me langs.
Hij had aan de reactie van de nieuwe ouders gemerkt dat deze niet erg te spreken waren over de liggende leerlingen op het podium.
Het zou goed kunnen dat dat medebepalend zou gaan zijn bij hun keuze ……………..

Afbeelding

Voorbeeld 2:
2013
Ik laat op een school in het land aan een hele groep leerkrachten de prachtige ICT-mogelijkheden zien.
Met je mobiel kun je live meteen op allerlei vragen reageren. Hoe mooi is dat ! Interactief; kijk eens mensen hoe betrokken iedereen is !
Eén docent vertelt dat ze dat pas nog in de klas heeft uitgeprobeerd. Ze is erg enthousiast wat er allemaal kan en geeft een live-demonstratie hoe zij de mobiele telefoons van haar leerlingen nu al in groep 8 inzet.
Na afloop slaat de stemming ineens om. Ik schrok.
De directrice geeft aan dat zij helemaal niet op de hoogte is van het feit dat er mobiele telefoons worden gebruikt op deze school.
Zij vraagt de leerkracht van groep 8 heel voorzichtig te zijn met de inzet van mobieltjes in de klas: vorige week had een ouder nog zijn kind van deze school gehaald omdat er met tablets wordt gewerkt !

We weten allemaal hoeveel moeite scholen doen om ouders/ leerlingen (en dus €€€€) binnen te halen.
Daar hebben scholen veel voor over .
Bij deze voorbeelden neig je ernaar om dan maar in te gaan op de wens van de potentiële ouder; de ouder die vaak kiest voor Rust, Regelmaat en Reinheid (RRR); elke leerling die we binnenhalen betekent geld en hoe meer geld hoe meer bestaansrecht, hoe meer middelen etc.

Laat scholen zich niet ontmoedigen om toch de eigen koers te varen. We leven in 2013, mensen !
Hoop toch echt dat scholen het lef hebben om met elkaar het onderwijs van deze tijd verder vorm te geven.
Daar kun je ouders mee verliezen, maar uiteindelijk heel veel leerlingen mee winnen…………

Afbeelding

Advertenties

One thought on “Controle of vertrouwen ……..

  1. Hè-le-maal mee eens Henk. Leren is niet in de bank zitten en allen hetzelfde doen. Leren is betrokkenheid van lln om tot leren te komen. Binnen, buiten, staand, liggend op een podium. Als je dat als ouder niet ziet. Kies een andere school. Durf als school je te onderscheiden en volg je hart. Kijk en luister naar de kids. Als zij enthousiast zijn, worden ouders dat van zelf.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s