Kasteel Ammersoyen

Hoe vaak ben ik niet op een plek dat ik denk: “dit zouden de kinderen van mijn klas (groep 7) eens mee moeten maken”.

Vanmiddag een bezoek gebracht aan kasteel Ammersoyen.
Fantastisch wat je tijdens zo’n bezoek allemaal leert.

IMG_5780

Sloot ook helemaal aan bij mijn eigen uitgangspunten om tot leren te komen:

1.Een sfeervolle ambiance
2.Een gezellige groep mensen bij elkaar (voorkeur voor alle leeftijden)
3.Een goede gids met kennis van zaken

Wat dat laatste betreft zat het wel goed vanmiddag.
Een uur lang heb ik geboeid mogen luisteren naar de meest fantastische verhalen van “kasteelheer” Martijn van der Meer. Hij had niet alleen kennis van zaken (student geschiedenis ! “is nu niet veel werk voor mij dus ik denk dat ik nog filosofie ga studeren”) maar vertelde met zoveel mimiek dat hij als nar in de middeleeuwen niet had misstaan.

Even een sfeerimpressie:

IMG_5779 IMG_5781 IMG_5782 IMG_5784 IMG_5785 IMG_5787 IMG_5788 IMG_5789 IMG_5790 IMG_5791 IMG_5792 IMG_5793

IMG_5794 IMG_5795 IMG_5796 IMG_5797

————————————————————————————————–

Wat ik zoal geleerd heb ?

-verschil tussen de inrichting van een ruimte in de middeleeuwen en de gouden eeuw
-hoe gevangenen in de middeleeuwen meteen vanuit de rechtszaal door een geheim luik werden afgevoerd naar de gevangenis (hoe ze 4 meter lager uitkwamen is nog steeds een geheim)
-dat dit kasteel alleen gebouwd is omdat een rijk persoon geld over had (nauwelijks ter verdediging)
-dat het kasteel in de 2e wereldoorlog flink is beschadigd door beschietingen van de Canadezen
-dat kasteel Ammersoyen over trappen in de muur beschikt (vind je dat nog ergens ter wereld ?)
-dat iemands behoefte in die tijd vanuit ’t gemak rechtstreeks in de gracht belandde
-dat het kabinet nog dit weekend in de grote zaal heeft gedineerd

Hoe vaak ben ik niet op een plek dat ik denk: “dit zouden de kinderen van mijn klas (groep 7) eens mee moeten maken”.
Misschien moet ik het gewoon eens gaan regelen

Martijn: bedankt voor deze inspirerende middag

One thought on “Kasteel Ammersoyen

  1. Dit stuk is helemaal mijn idee van wat ik zou willen doen op onze school. Nu nog deze functie bij het bestuur duidelijk op de kaart krijgen. Ik vrees dat daar toch weer wat interne besprekingen aan vooraf zullen gaan. 😦

Geef een reactie

