Over het belang van ICT-inspirators op onze scholen

Al decennia lang buigen wij ons hoofd over de manier waarop wij ICT een plaats kunnen geven in het onderwijs. Nu ik zo’n 30 jaar in het onderwijs zit (blijft leuk, he; dat woordje „zit”) deel ik graag mijn ervaring met iedereen die werk wil maken van ICT in het onderwijs.

Vraag aan iemand uit het onderwijs hoe ICT een echte meerwaarde kan krijgen in de klas en voor je het weet heb je tig-meningen over de manier waarop

Voorbeelden ?

Al gauw roept iemand:

„ICT is mooi, maar we moeten eerst onze visie vaststellen”

Heb dit altijd apart gevonden.v

Alsof er op school nog geen visie is ……….
Bovendien……..
Bent u leerkracht ?
Kent u de visie van uw school ?
Nee, nee; niet stiekem op de schoolwebsite gaan zoeken !!!
Hoeveel visietrajecten verzanden niet in termen als “eigenaarschap, betrokkenheid en autonomie” waarna de vertaling naar het primair proces toch een stuk lastiger blijkt te zijn.

En voor je het weet zit je met collega’s in subgroepjes bij elkaar (1 groot vel Engels karton en een paar van die Edding-markers zijn4422661649_56c966f0c5_m meestal toereikend) waarna dat na 3 kwartier plenair zal worden teruggekoppeld…………..

Heb zelf ook van dit soort trajecten begeleid in het verleden. Zal de leerkracht nooit vergeten die aan het einde van een ict/visie-ochtend namens haar groepje meedeelde: „Wij zijn er vanochtend achter gekomen dat we meer met digiborden willen gaan doen; alleen vraag ik me af of we daar niet beter deze ochtend voor hadden kunnen gebruiken”
Oei; uit het hart gegrepen …….die collega zei wat ik dacht ……..

En ja; soms komt toch iets van visie op papier . Juist dan heb je een krachtig leider nodig die de maanden/ jaren erna consequent verwijst naar de afgesproken visie: ik zeg u: da’s geen kinnesinne.

Ander voorbeeld ?

We weten allang wat werkt, dus laten we daar gebruik van maken 

Zeker.

Er zijn toch deskundigen

Wat te denken van John Hattie (ja, ja, is nog blijven hangen van mijn geflopte Leren en Innoveren-master) Hij weet hoe je tot dieper leren komt; alleen 95% van de onderwijscollega’s heeft nog nooit van dieper leren gehoord -en ik snap het zelf ook nog steeds niet helemaal-; iets met verbanden leggen of zo)

Ook Kennisnet bracht brochures uit die -soms- een meerwaarde aantoonden in de klas.
Marzano, Tpack, 4-in-balans, ict-boom en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Allemaal middelen dus om tot boeiender en effectiever onderwijs te komen. Ze worden ook door heel veel onderwijsdeskundigen gebruikt om scholen “op weg te helpen” (ook heb ik me daar in het verleden als schoolbegeleider aan bezondigd. Bij deze bied ik u dan ook mijn oprechte excuses aan)

Roepen hoe het niet moet is een eitje.
Maar valt er na 30 jaar dan helemaal niets te zeggen over een zinvolle invoering van ICT op school ?

Nou vooruit dan………..

Ik denk dat een school zich eigenlijk maar 2 vragen hoeft te stellen:

1.Heeft de invoering van ICT op dit moment prioriteit ?

Nee?
We gaan weer over tot de orde van de dag (lees: we zijn tevreden als de methodengebonden software gebruikt wordt, want ook dan spreekt men vaak van integratie van ICT)
We kijken in een teambijeenkomst een keertje samen naar wat web 2.0-tools zodat we ook iets aan ICT doen en dit naar de buitenwereld kunnen communiceren.

5581238453_8768787c99_zJa?
Da’s mooi.
Meteen door naar vraag 2:

2.Denk samen na of jullie school beschikt over een kartrekker/coach die affiniteit heeft met onderwijs en-ICT ?

Nee ?
wordt waarschijnlijk een lastig verhaal
(aub nu geen apart studiemoment inlassen om in werkgroepen te bespreken wat we onder een goede coach verstaan. Iedereen weet binnen 5 seconden of een collega kan enthousiasmeren;goed in het team ligt; concrete doelen kan stellen; initiatieven neemt etc)

Ja?
Geweldig !
Denk even aan een persoon binnen jullie school/bestuur die deze rol met verve zou kunnen vervullen.
Jullie hebben zo iemand ?
Faciliteer die persoon meteen. Geef hem/haar de ruimte om samen met jullie op pad te gaan.
Spreek af dat die persoon zich alleen met het primair proces in de klas mag gaan bezighouden.
Techniek, mail, beheer pc’s, beheer leerlingvolgsysteem etc kan ook door een ander gebeuren.

Of het werkt ? De voorbeelden liggen voor het oprapen

-Met dank aan enkele collega’s van PCBO Barendrecht die op hun scholen fantastisch werk doen en mij hebben geïnspireerd tot het schrijven van dit stuk-

3 thoughts on “Over het belang van ICT-inspirators op onze scholen

Geef een reactie

